Cosul este gol | Autentificare

Imaginea digitala

Articol publicat Joi, 26 Noiembrie 2009, la ora 17:48

Marcata de originile ei stiintifice, tehnice si militare, imaginea construita pe computer mosteneste un puternic potential reglator. Controlata de la un capat la altul, supusa, asadar, inconstientei presiuni a unor stereotipuri de diverse ordine, ea a intampinat o oarecare dificultate de a se introduce in campul propriu al artei. La inceput,  tehnicienii si informaticienii sunt cei care se aventureaza in domeniul artei. Arta si stiinta, arta si tehnica, sunt concepute sa se intalneasca intr-un camp novator.

Imaginea numita "de sinteza" a purtat greutatea originilor sale si se elibereaza cu greu de constrangerea tehnicii.  Abia mai tarziu, cand intra in atingere cu alte forme de arta (dans, cinema, teatru, arhitectura sau video) si intra in jocul "instalatiei", imaginea digitala (sau de sinteza) va deveni cu adevarat interesanta. Imaginea digitala corespunde, asa cum bine a vazut arhitectul Nasrine Seraji, unui mod de gandire bazat pe un sistem de constructiv, pe desfasurarea spatiala si temporala a unor figuri si obiecte imbricate, pe care le poti parcurge si traversa. Acest mod de gandire reactiva, amplifica si preluneste, in oarecare masaura, vechiul sistem perspectivist mostenit din Renastere. Rigoarea si precizia acestui mod de functionare, bazat pe numar - si repatarea acelorasi numere si acelorasi forme -, iti permit  dupa parerea lui Manfred Mohr "sa privesti vizualul in mod diferit".  

Trebuie sa insistam aici asupra unor chestiuni de vocabular, pentru ca intrebuintarea (de catre artisti, critici si teoreticeni) a termenilor de "imagine de sinteza" si "imagine digitala" e marcata de anumite ezitari, de alunecari si evolutii de sens. Asemenea incertitudini semantice insotesc in mod frecvent dezvoltarea unor noi practici.  Imaginea analogica rezulta dintr-o "captare" a realitatii, sub forma unor variatii de intensitate luminoasa continue. Imaginea digitala utilizeaza cifre sau semne abstracte.  Imaginea de sinteza, este o imagine  calculata si construita. Ultimii doi termeni sunt adesea folositi la intamplare unul in locul celuilalt. 

Aparitia recenta a camerelor si a aparatelor de fotografiat digitale, a modificat considerabil situatia. Reprezentarea digitala  a unor date altadata analogice, (precum imaginea si sunetul) ingaduie azi unificarea prelucrarii lor, prin mijloace informatice. Perfectionarea imaginii digitale, definitia sa din ce in ce mai larga o fac sa intalneasca progresiv caracteristicile  imaginii analogice. Se tinde asupra ceea ce numim "digitalul autoputernic", datele imaginii fiind de acum incolo infinit manipulabile. Imaginea de sinteza constituie, asadar, din aceasta perspectiva, o subcategorie a imaginii digitale. 

"Informatica ne introduce intr-o noua perceptie spatiala. Se produce astazi acelasi fenomen care se va fi produs in Renastere, cand inventarea perspectivei, prin logica proprie, a indus ea insasi un mod de reprezentare arhitectural. Mai mult decat o unealta, informatica implica un sistem de gandire si de conceptie".  Nasrine Seraji, arhitect.


Textul original se gaseste in Arta si Noile Tehnologii, autor Florence de Meredieu.